Filmklubben: Min far Toni Erdmann og United States of love

Lørdag den 10. december 2016 viser Filmklubben, i samarbejde med Café Biografen, den tyske komedie Min far Toni Erdmann og det polske drama United States of love.
Skaermbillede 2016 12 06 Kl 203040

Filmklubben lørdag den 10. december 2016

Program:

Kl. 14.45: Min far Toni Erdmann/2016/Tyskland/2 t 42 min

Kl. 16.40: United States of love/2016/Polen/1 t 46 min

Billetprisen er 50 kr. mod forevisning af medlemskortet, der er personligt.

Der kan i Cafébiografen købes 2 billetter per klubmedlem til hver forestilling.

Bemærk: Billet kan først købes fra torsdag kl. 14 i den uge, filmen vises.

Billet købes fredag, hvis du vil være helt sikker. Der kan ikke reserveres billetter.

Min far Toni Erdmann

I ’Min far Toni Erdmann’ rejser Winfried fra Tyskland til Bukarest for at besøge sin ambitiøse datter, Ines. Besøget er ikke videre vellykket, men faren giver ikke op.

Iført paryk, falsk gebis og jakkesæt udgiver han sig for at være Toni Erdmann, forretningskonsulent og coach. Hvad der herefter følger, er alt andet end ligefremt, men både far og datter opdager nye, overraskende sider af sig selv og hinanden.

Filmen udfolder de to hovedkarakterer i en konstant bevægelse over samtlige 162 minutter. Det betyder, at filmen aldrig træder vande, og at man står overfor et realistisk far/datter-forhold til trods for en række absurde situationer, man egentligt ikke burde tage for gode varer.

Tonen balancerer mellem drama og en række Inspector Clouseau-inspirerede scener, der overrasker i starten, men efterhånden bliver en naturlig del af handlingen, og årsagen er farens usædvanlige svaghed for at skifte identitet.

Det er Maren Ades gevinst, at det hele lykkes, og ’Min far Toni Erdmann’ er en film uden fortilfælde. (copyright: kino.dk)

United States of love

Det polske drama 'United States of Love' handler om fire kvinder i forskellige aldre i 1990 - året hvor Polen bliver et frit land.

Agata, en ung mor fanget i et ulykkeligt ægteskab, vælger at opsøge et umuligt forhold med den lokale præst. Renata er en ældre lærerinde, som er håbløst forelsket i sin nabo Marzena, byens skønhedsdronning og underviser af ældre mennesker i vandgymnastik, der drømmer om en karriere som model. Skoleinspektøren Iza er Marzenas søster og er forelsket i byens læge, som hun længe har haft en affære med.

Da landet opnår frihed, vælger de fire kvinder at lave om på deres liv, kæmpe for lykken og realisere deres drømme. Men de mødes af en modstand, som de ikke havde forestillet sig.

'United States of Love' vandt prisen for bedste manuskript ved Berlinalen 2016 og henter inspiration fra den nu afdøde instruktør, Krzysztof Kieslowski, i skildringen af kvindernes møde med en ny hverdag og nye drømme.