Ingen ånd og krop i fjernundervisning

Lene Tangaard Smal
CORONAKRISENS SPOR // Skolens faglighed er sanset, erfaret, mærket og gentaget, og det er fjernundervisning en sølle erstatning for, siger Lene Tanggaard, der mener, at respekten for lærere og pædagoger er steget under krisen.

„Jeg ved ikke, hvad jeg skal kalde det, vi laver lige nu, men undervisning er det ikke“.

Sådan sagde min veninde forleden, folkeskolelæreren. „Der er nogle af eleverne, som jeg slet ikke har kontakt med. De plejer faktisk at komme i skole, men nu kan jeg se, at den er helt gal.“ Vi var ude at gå en tur i skoven, da sætningerne faldt.

Direkte adspurgt, så tror jeg, vi har lært mindst to ting af relevans for folkeskolen under Corona-krisen. 1) Der mangler ånd og krop, når vi må nøjes med online-undervisning (uagtet alle de kvaliteter, det kan have), og 2) Sammenholdet under krisen vil sætte sig positive spor i skolen.

Der mangler ånd og krop

Online-platforme eller fjernundervisning er en sølle erstatning for det at holde skole, fordi skolens faglighed er sanset, erfaret, mærket og gentaget. Der mangler ånd og krop, når vi kun er sammen online. Dertil kommer den sociale ulighed, som bliver så tydelig, når der fx ikke er forældre derhjemme til at holde gejsten oppe i onlineuniverset. Nogle elever har slet ikke været koblet på.

Der vil være elever, der har mistet gode timer og helt sikkert også nogle, der har savnet skolen som det frirum, den kan være. Det bedste er måske, at flere nu ved, hvorfor skolen er meget mere end det, vi kan sætte flueben ved i en portal.

Sammenhold og det umuliges kunst vil sætte spor

Der er en hel del forældre, der har fået indsigt i deres børns skolegang, mens det hele var lukket ned. Jeg er sikker på, at deres respekt for lærere og pædagogers indsats i det daglige er vokset under krisen.

Skolens ansatte har tilmed fået erfaringer med at skabe store forandringer på skolen i et snuptag. Jeg er sikker på, at det er positive erfaringer.

Tænk sig alt det, der kunne lade sig gøre og stadig lykkes under svære og næsten umulige vilkår. Der bliver lavet børnehave i Tivoli og skole i lokalsamfundets forsamlingshuse og sognegårde.

Sammenholdet om skolen vil sætte positive spor.

Lene Tanggaard

46 år.

Rektor for Kolding Designskole fra 2020.

Professor i pædagogisk psykologi ved Institut for Kommunikation og Psykologi, Aalborg Universitet – udnævnt i 2008. Har primært forsket i kreativitet, læring og innovation.

Tidligere viceinstitutleder ved Aalborg Universitet.

Cand.psych og ph.d.

Forfatter og rådgiver for en række kommuner, regioner, virksomheder og medlem af flere undervisningsministerielle udvalg.

Har modtaget flere priser for sit virke, herunder Gyldendals formidlingspris – sammen med Svend Brinkmann - og Højskolepædagogisk Pris.