Det kønsopdelte arbejdsmarked og uddannelsesvalg

Kvindernes Kampdag
31 faglige organisationer står sammen på kvindernes internationale kampdag, søndag den 8. marts 2020 kl. 10 i de 4 store byer - Aalborg, Odense Aarhus og København.

Fagbevægelsen har i over 100 år fejret den 8. marts som Kvindernes internationale kampdag. I år inviterer 31 fagforbund medlemmer til en dag, hvor der er fokus på Det kønsopdelte arbejdsmarked og uddannelsevalg.

Danmark har et af de medst kønsopdelte arbejdsmarkeder i verden. På konferencen beskæftiger vi os med at ÅBNE det kønsopdelte arbejdsmarked for at opnå ligeløn, bedre trivsel og andre gevisnter.

Programmet i de 4 store byer har en time fælles, hvor der er oplæg og mulighed for spørgsmål og kommentarer via livestreaming fra København. Resten af dagen har de 4 byer deres egne programmer.

Arrangementet i Odense foregår hos LO Fyn, Odin Havnepark, Lumbyvej 17 F, 5000 Odense C

Program:

Kl. 09:30:   Dørene åbner og Smedekoret Metal Odense underholder
Kl. 10:00:

Velkomst og fællessang

Åbningstale v/ Martine Rasmussen, næstformand HK Danmark

Fælles program med streaming og kommunikation til/fra de 3 andre store byer:
Kl. 10:30:

Velkomst og introduktion til temaets udfordringer og muligheder v/ Majbrit Berlau, næstformand i FH

Kl. 10:40: Åbningstale v/ Peter Hummelgaard, Beskæftigelsesminister
Kl. 11:00   Køn - og unges uddannelsesvalg v/ Steen Baagø, lektor på RUC
Kl. 11:20: "Boss Ladies" v/Nina Groes, stifter af Divérs - en non-profit forening, der bl.a. arbejder med at hjælpe unge kvinder med at bryde barrierer og åbne nye veje for kvinder i håndværksfagenen
Kl. 11:30: Pause
Fortsat program for Odense:
Kl. 11:40:

Lokale talere med fokus på rollemodeller i det kønsopdelte arbejdsmarked

Smedekoret Metal Odense Underholder

Kl. 13:00: Tak for i dag

Hele familien er velkommen, og der er fokus på børnene.

Tilmelding senest den 1. marts til Pia Haandbæk på mail: piha@danskmetal.dk

Der er ikke deltagergebyr