Medlemsbrev marts 2023

Kære medlemmer

Påskeferien står for døren, og foråret er på vej - i den henseende går det den rigtige vej. Det gør det desværre ikke med økonomien på landets folkeskoler.

I Odense betyder det, at der skal spares 55 mio. kr. på det samlede budget på skoleområdet. Det er forårsaget af en stigning i elever, der søger fri- og privatskoler, flere elever der bliver visiteret til specialundervisningstilbud, udgifter til Ukrainske elever samt en demografimodel, der er baseret på en prognose, som ikke svarer det faktiske tal i elevnedgangen. Folkeskolernes andel af besparelsen er 12 mio. kr.  på skolernes budgetter i år og desværre yderligere 12 mio. kr. næste år. Det skaber uro og stor usikkerhed blandt lærerne.

I dag har 23 lærere og 1 børnehaveklasseleder fået at vide, at de skal forflyttes. Der er p.t. 8 ledige stillinger. Det betyder, at der er lærere, der risikerer at blive indstillet til afsked grundet arbejdsmangel, når forflyttelsesrunden forventes afsluttet d. 18. april. Der opstår dog løbende ledige stillinger ude på skolerne, så noget kan stadig ændre sig.

Odense Kommune er en stor kommune, hvor der vil opstå stillinger hen over det næste år. Det er vores anbefaling, at opsagte lærere tænkes ind i de stillinger, der måtte opstå i opsigelsesperioden. Ud over de rent menneskelige omkostninger koster det også penge at afskedige medarbejdere, og afskedigelser kan undgås, hvis man tænker lidt længere end blot et par måneder frem. Endvidere bør kommunen have i tankerne, at der inden for en overskuelig årrække kommer til at mangle lærere.

Odense Lærerforening står til rådighed for de berørte lærere – også i de tre dage op til påske. De berørte lærere har i dag modtaget yderligere information fra Odense Lærerforening.

Trods disse triste udsigter ønsker jeg jer alle en god påske.

De bedste hilsner
Charlotte